سفارش تبلیغ
صبا ویژن

gfdsa12

نظر

گل ارکیده از زیباترین گیاهان است و همین زیبایی بسیار زیاد آن موجب شده است تا طرفداران بسیار زیادی داشته باشد و علاوه بر این که از آن در گل آرایی مجالس استفاده میشود در بسیاری از منازل هم نگهداری شود اما بیماری های گل ارکیده میتواند موجب نابودی آن شود. پس بهتر است هنگام خریداری و نگهداری کردن با بیماری و مشکلات ارکیده مانند خشک شدن ساقه ارکیده ، زرد شدن برگ ارکیده ، علت گل ندادن ارکیده ، شل شدن برگ ارکیده و … آشنا باشید:

 

پیشنهاد:برای خرید گل ارکیده کلیک کنید.

 

گیاه ارکیده

 

مشکلات و بیماری های گل ارکیده:

زرد شدن برگ ارکیده:

نور کم و یا زیاد ،گرم و خشک بودن محیط ،افراط و تفریط در آبیاری ،کود دهی زیاد می توانند علل زرد شدن برگ ارکیده باشند.

 

گیاهان ارکیده فالانوپسیس بسیار به پوسیدگی طوقه و ریشه حساس هستند که علائم ابتدایی آن زرد شدن برگ ارکیده است.

ریشه های سیاه رنگ نشانه واضحی از این بیماری است.

در صورت وجود این بیماری در گیاهان  عنچه ها می ریزند برگها خمیده میشوند و دیگر شادابی و استحکام قبل را ندارند حال اینکه برگهای گیاه سالم ،سفت و محکمند.

راه حل نسبی از بین بردن پوسیدگی ریشه درآوردن گیاه از گلدان و فرو کردن تمامی قسمتهای آن در یک محلول قارچکش است.

توجه داشته باشید که پوسیدگی ریشه در این گیاه ابتدا موجب پژمردگی برگها می شود دقیقا مثل این است که گیاه تشنه است و ممکن است فکر کنید با آبیاری بیشتر گیاه را میتوانید نجات دهید که کاری بسیار اشتباه است.

گاهی پوسیدگی ریشه مدتها طول می کشد تا این گیاه را از بین ببرد و در طی این مدت گیاه رشدی نخواهد داشت. چنین گیاهانی که سالها است رشدی نداشته اند بهتر است که گلدانشان تعویض شود و در بستری تازه کاشته شوند و در آبیاری آنان زیاده روی نشود.

بهترین راه جلوگیری از بروز این بیماری است که در آبیاری این گیاه زیاده روی نکنید و فاصله مناسب بین دو آبیاری را رعایت کنید. آب را بر روی برگهای گیاه نریزید و تا جایی که امکان دارد مانع از خیس شدن ساقه اصلی خود داری کنید. آبیاری را در طی صبح انجام دهید تا با فرارسیدن شب که دما نیز پایین تر است رطوبت اضافی محیط از بین رفته باشد.

همان گونه که گفته شد زرد شدن برگ ارکیده میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد که مورد گفته شده یکی از عوامل آن است .باید در ابتدا دلیل را شناسایی کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید.

 

زرد شدن برگ ارکیده

 

سیاه شدن برگ های ارکیده:

یکی از مشکلات ارکیده که دلیل آن سرد بودن هوا در شب است. بررای رفع این مشکل گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید. این مشکل به همچنین میتواند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی براق کننده هم باشد.

 

سیاه شدن برگ ارکیده

 

ایجاد زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها:

دلیل آن شپشک آرد آلود است که از بیماری های گل ارکیده و خیلی از گیاهان دیگر است . گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته  یکبار سمپاشی کنید تا علائم برطرف شوند.همچنین استفاده از یک پنبه ی آغشته به آب و صابون و کشیدن آن روی برگ ها میتواند در کاهش این آفات بسیار موثر باشد.

 

شپشک آرد آلود ارکیده

 

سطح برگها وگلها دارای تار عنکبوت است:

کنه ریز قرمز عامل این بیماری است،با اسفنج یا پارچه پشت برگها را طبق دستور با سم کنه کش سمپاشی کنید تا علائم رفع شوند..

 

تار عنکبوتی شدن برگ ارکیده

 

قهوه ای رنگ شدن برگ ها و خشکیدن گیاه: 

دلیل ایجاد شدن این مشکلات گل ارکیده این است که خاک خیلی خشک شده و گیاه تشنه است.برای رفع این مشکل گلدان را به مدت 15 دقیقه درون سطلی پر از آب قرار دهید. خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه دارید ولی اجازه ندهید آب اضافی در گلدان ها باقی بماند.

 

گل ندادن ارکیده :

دلایل گل ندادن ارکیده میتوانند متفاوت باشند.یکی از علت های آن میتواند بزرگ بودن بیش از اندازه ی گلدان باشد.

 

دلیل دیگر گل ندادن ارکیده میتواند کود دهی بیش از حد به گیاه باشد. کود دهی بیش از حد موجب سوزاندن ریشه و مانع گل دادن گیاه میشود.معمولا، کود دهی ماهی یکبار توصیه میشود.اما زمانی که گیاه گل و شکوفه دارد به آن کود ندهید چرا که موجب ریزش آن ها میشود.

وقتی تمام گلها افتادند (چند ماه بعد) آن وقت لازم است که گیاه شما برای گل دادن مجدد آماده شود و کود دهی به آن لازم است.

 

 

خشک و منقبض شدن غنچه ها : 

هوا گرم و خشک است،هر دو روز یکبار با اب ولرم و بدون املاح غبارپاشی کنید،با قرار دادن گلدان ها در گلدانهای بزرگتر و پر نمودن حد فاصل دو گلدانها را با پیت و خزه  مرطوب کنید و رطوبت پایدار و دائمی ایجاد کنید.

 

جوانه ها در شب صدمه میبینند :

از جمله بیماری های گل ارکیده و بسیاری از گیاهان دیگر که عامل آن حشره ی تریپس است،با سم حشره کش گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علائم برطرف شوند. 

منبع:iranderakht